Yousee er én af de allerstørste leverandører af bredbånd og tv på det danske marked. De hiver deres kunder ind gennem deres kabel tv løsning hvor de har rekord for antal tilsluttede husstande, som de så de senere år har forsøgt at sælge bredbånd til. Det giver god mening, da Kabel-TV kablerne generelt set er i væsentligt bedre stand end dine telefonkabler, som du ellers kan få leveret bredbånd via. Priserne hos Yousee for bredbånd er blandt de bedste når det drejer sig om pris kontra hastighed, så derfor er det selvfølgelig vigtigt du får den hastighed du betaler for – hele tiden.
Hvad er godt og hvad er dårligt ved den måde du får internet på Yousee hos?
Som allerede nævnt i indledningen er kabel kvaliteten uovertruffen i forhold til telefonlinjen. Det er den hele vejen til centralen, der kobler videre ud til andre knudepunkter, før du får adgang til internettet. Undervejs sker der dog det at du sammen med en række andre beboere benytter de samme kabler før du kommer ud til internettet. På trods af de bedre kabler, er der en grænse for hvor mange der kan være koblet på samtidig. Yousee har haft svært ved at styre denne kapacitet og flere har oplevet at de især i ”primetime” – altså når flest bruger internettet samtidigt mellem 17-22 – får nedsat hastighed og udfald på internettet. Det er hamrende uheldigt og meget frustrerende som kunde. Det vil du ikke opleve via din telefonlinje, men her er det ikke sikkert kvaliteten af kablerne er god nok til at du kan få en høj hastighed.
Hvilke hastighedstests kan jeg bruge for at måle min hastighed hos Yousee?
Der findes en række værktøjer til at måle hastigheden på dit internet, og det er ikke særligt vigtigt om du bruger den ene eller den anden. Der kan være mindre forskelle i hvad værktøjerne viser i hastighed. Et par af stederne er: hastighedstest.tdc.dk, borger.itst.dk/verktojer/bredbaandsmaaleren og pingtest.net. Sidstnævnte er måske egentlig den vigtigste at du får udført. Ikke fordi den fortæller dig hastigheden på din upload og downloadhastighed, men den fortæller noget om linjekvaliteten i form af termerne jitter, ping og packet loss. Du behøver ikke bekymre dig i detaljer om det, men ping skal gerne være under 30, jitter under 20 og packet loss _SKAL_ være 0%. Hvis du har høj ping og Jitter hvil du oplever forsinkelser i online spil og har du packet loss vil de informationer du sender og modtager blive tabt undervejs og det kan betyde at applikationer slet ikke virker, streaming vil have udfald mv.
Hvornår og hvordan skal jeg teste hastigheden på mit internet fra Yousee?
Sørg for at teste hastigheden på flere forskellige tidspunkter, og særligt i tidsrummet 17-22. Det er her linjen vil være mest belastet og du vil kunne opleve at din internetforbindelse kører dårligt. Du bør altid teste forbindelse via kabel tilsluttet din bærbare eller stationære pc, da den medfølgende Netgear CG3000 router ikke er den bedst ydende trådløse router. Vil du være helt sikker på at få den korrekte hastighed, så skal routeren være tilsluttet husets første indgangsstik, der skal ikke være flere stikdåser tilsluttet, der skal ikke være andre enheder tilsluttet routeren, og du skal sørge for at der ikke er applikationer på din pc, der sluger båndbredde. Du burde dog kunne få en indikation uden dette besvær.
Hvorfor kan Yousee levere højere hastighed end Fullrate og de andre teleudbydere?
Kvaliteten af Yousees kabler er højere en telefonkabler, derfor kan du får både en højere dowload og uploadhastighed hos Yousee (og Stofa) en hos Fullrate, TDC, Telenor mv. Yousee begynder fra oktober 2013 at give dig mulighed for at justere din hastighed således at du selv kan indstille hvor meget du vil have i upload og hvor meget du vil have i download. Langt de fleste (99%) benytter mest download, hvorfor jeg vil anbefale du sætter denne højest.
Hvad kan du selv gøre for at få den højeste hastighed, både med kabel og trådløst?
Sørg for at din installation er korrekt. Jeg ved dette er et vidt begreb for de ikke teknisk mindede, men selv små ting kan gøre at din forbindelse fejler. Meget kort opridset, drejer det sig om at du ikke har for meget unødig støj på linjen. Det kan opstå hvis dine kabler ikke er ordentligt afskærmede, du har en forkert type antenneforstærker på, du benytter et for sent stik til din router (i et sløjfesystem), du har de forkerte antennedåser og meget andet. I forhold til dårlig performance på det trådløse kan du ikke gøre så meget selv, andet en at forsøge at skifte den kanal som de trådløse router sender ud via. Det gør du i routerens menu/interface som du får adgang til via din internetbrowser. Skift mellem kanal 1-11 og prøv dig frem. Der findes et program til i hvert fald android, der kan hjælpe dig med at finde den bedste kanal – kaldet Wifi Analyzer. Oplever du fortsat dårlig performance på flere forskellige enheder tilkoblet din router er du nødsaget til enten at skifte udbyder (jeg kan anbefale routeren fra f.eks. TDC) eller tilkøbe dig en ekstra router og koble til Yousee routeren. Det betyder du skal have en ekstra boks stående.
Hvad vil Yousee gøre i tilfælde af du ikke får den ønskede hastighed?
Min fornemmelse er at de kører en helt standard procedure, for at sikre at alt bliver undersøgt. De er også ok, men det kan virke som om du som kunde ikke bliver behandlet personligt, på trods af du måske allerede selv har analyseret dig frem til fejlen. De vil bl.a forsøge følgende før de erkender de har en fejl på deres linje: opgradere firmwaren på routeren hvis muligt, bede dig om at forsøge med flere enheder via kabel, benytte det første stik, sende en tekniker ud (der højst sandsynlig vil kritisere din installation og sælge dig en alt for dyr antenneforstærker), og sidst ombytte dit modem.
Bør du vælge Yousee?
Ærligt talt har Yousee faktisk et godt produkt. Det kan være lidt teknisk mere kompliceret end et ADSL/telefonlinje produkt, men hastighederne er høje og forbindelsen stabil. Routeren synes jeg har en anelse dårlig trådløs performance og så kan du risikere der er kapacitetsproblemer i dit område – det kan du teste via en hastighedstest. Yousee har en super kundeservice, og du skal ikke kæmpe for at få kompensation hvis dit produkt ikke kører optimalt. De har tilmed ingen binding på deres produkter og leveringstiden er lynhurtig.
Jeg har målt min bredbåndshastighed til 35/10. Ifølge mail fra
jer skulle den nu være 100/10, mod før 40/8.
Hej Birger,
Det er yousee du skal have fat i direkte. Du kan enten ringe til dem eller besøge deres facebook side.